Zmiany w spółce a zezwolenie PAA  

We wpisie przeczytasz

W biznesie nic nie jest raz na zawsze.

Zmienić może się nazwa prowadzonej działalności albo adres jej prowadzenia.

Zmienić może się też forma prowadzenia działalności. Na przykład jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG) może się przekształcić w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – w drodze formalnego przekształcenia, wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem do spółki albo po prostu likwidacji działalności jednoosobowej i założenia nowej spółki.

A gdy już mamy spółkę (partnerską, jawną albo komandytową), możliwe są kolejne zmiany i przekształcenia. Jako doradcy najczęściej stykamy się ze zmianami wspólników w spółce cywilnej – jedni odchodzą, inni dołączają.

W ostatnich latach coraz częstsze są też przejęcia podmiotów gospodarczych prowadzących jedną placówkę weterynaryjną przez podmioty sieciowe o przeróżnej – często bardzo skomplikowanej – strukturze organizacyjnej.

Scenariuszy jest mnóstwo.

Nie specjalizujemy się w prawie spółek handlowych, ale to właśnie nam regularnie zadajecie pytanie, czy już wprowadzona lub dopiero planowana zmiana w działalności gospodarczej wpłynie na ważność wydanego przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki zezwolenia na prowadzenie działalności w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące. 

Zasada numer jeden: zawsze informować Prezesa!

Jeśli posiadacie zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki i planujecie wprowadzić zmiany w Waszej działalności, to podlegacie bezpośrednio pod art. 5 ust. 9 ustawy Prawo atomowe, który mówi:

Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany zgłaszać organowi wydającemu zezwolenie wszelkie zmiany danych określonych w zezwoleniu.

Wszelkie zmiany danych.

To bardzo szerokie pojęcie.

Samo zezwolenie jest po prostu jedną – podpisaną cyfrowo lub fizycznie przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki – stroną tekstu, który zawiera podstawowe informacje, takie jak:

  • kiedy zezwolenie zostało wydane,
  • komu zezwolenie zostało wydane,
  • na co zezwolenie zostało wydane,
  • do kiedy zezwolenie zostało wydane,
  • pod jakimi warunkami zezwolenie zostało wydane.

Wbrew pozorom ten ostatni punkt jest najszerszy, bo w każdym zezwoleniu pierwszym warunkiem jest następujący zapis:

Zgodnie ze złożonymi dokumentami, czyli… 

… zgodnie ze wszystkimi dokumentami, które trafiły do Państwowej Agencji Atomistyki i na których podstawie Prezes wydał decyzję administracyjną.

W tych dokumentach w szczególności znajdowała się informacja, jakiej „jednostce organizacyjnej” (osobie fizycznej lub prawnej) zezwolenie zostało wydane, kto jest „kierownikiem jednostki organizacyjnej” odpowiedzialnym przed Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki za prowadzenie tej działalności, jaki był „adres rejestracji jednostki organizacyjnej” czy też kto jest „kierownikiem komórki organizacyjnej”, a więc osobą wyznaczoną przez kierownika jednostki organizacyjnej do prowadzenia pracy w narażeniu.

Kierownik jednostki organizacyjnej, czyli kto?

Co prawda (o dziwo!) ustawa Prawo atomowe w dniu pisania tego artykułu nie dojrzała jeszcze do zdefiniowania kierownika jednostki organizacyjnej, ale z pomocą przychodzą tu inne akty prawne, takie jak ustawa o rachunkowości, gdzie w art. 3 ust. 1 pkt 1 wskazano, że pod pojęciem kierownika jednostki organizacyjnej

… rozumie się członka zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy – członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę.

W przypadku spółki jawnejspółki cywilnej za kierownika jednostki uważa się wspólników prowadzących sprawy spółki, w przypadku spółki partnerskiej – wspólników prowadzących sprawy spółki albo zarząd, a w odniesieniu do spółki komandytowejspółki komandytowo-akcyjnej – komplementariuszy prowadzących sprawy spółki. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą za kierownika jednostki uważa się tę osobę (…)

O wpływie zmiany na poziomie kierownika jednostki organizacyjnej piszemy w pierwszej kolejności, ponieważ:

Zmiana wspólnika może oznaczać, że Wasze zezwolenie straciło ważność!

Pamiętajcie – jeśli posiadacie jakiekolwiek zezwolenia i koncesje, a działalność prowadzicie w formie spółki cywilnej (a więc bytu bez osobowości prawnej), to zmiana wspólnika może oznaczać, że musicie ponownie ubiegać się o uzyskanie tych zezwoleń i koncesji.

Ma to znaczenie, jeśli do spółki cywilnej doszedł nowy wspólnik – czy to dołączając do wcześniejszych wspólników, czy to zastępując któregoś z nich.

W sensie prawnym Wasza spółka cywilna po takiej zmianie staje się nowym bytem zawiązanym na podstawie nowej umowy. I dla tej nowej umowy trzeba uzyskać… nowe zezwolenie.

Jedyny przypadek, dla którego nowe zezwolenie nie będzie wymagane, to taki, w którym ze spółki cywilnej ktoś odszedł, a w jego miejsce nikt się nie pojawił. Wtedy zezwolenie zachowuje ważność. W każdym innym – niestety – zezwolenie trzeba uzyskać na nowo.

„Dlaczego nikt nam o tym nie powiedział?”

Spółka cywilna mimo swojej wygody ma niestety istotne ograniczenia.

Podejmując decyzję o prowadzeniu działalności w takiej, a nie w innej formie, ponosicie niestety pełną odpowiedzialność za rozumienie tych ograniczeń, jak również za wprowadzone przez siebie zmiany.

Bywa, że o tym, że Wasze zezwolenie straciło ważność lata temu, dowiadujecie się dopiero podczas kontroli przeprowadzonej przez dozór jądrowy Państwowej Agencji Atomistyki (kiedy zaczyna Wam grozić mandat karny za prowadzenie działalności bez zezwolenia), albo… po rozmowie z nami – po przeprowadzonym audycie działalności w narażeniu.

Spółkę cywilną, oprócz niewielkiej odporności na zmiany w kontekście „zezwoleń i koncesji”, charakteryzuje niestety również jej… kruchość.

Czasem już w dniu uzyskania dla naszych klientów zezwolenia Prezesa PAA z przykrością zauważamy, że spółka cywilna w jej dotychczasowym kształcie… przestała istnieć. W takim przypadku radość z uzyskanego zezwolenia trwa dość krótko.

Zasada numer dwa: O zmianach należy informować przed ich Wprowadzeniem, a nie dopiero po

Oczywiście nie zawsze tak się da, ale jeśli to tylko możliwe – o zmianach należy informować przed ich wprowadzeniem, a nie dopiero po fakcie!

I nie tylko Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, ale również… nasz zespół!

O co chodzi?

O ile informowanie Prezesa PAA wynika bezpośrednio z zapisów ustawy, o tyle informowanie nas ma za zadanie uchronić Was przed dodatkowymi kosztami.

Jeśli podjęliście z nami współpracę przy legalizacji swojej działalności, ale wiecie też, że za miesiąc lub dwa będziecie zmieniać formę jej prowadzenia – nie zapomnijcie nas o tym poinformować przed przygotowaniem wniosku.

Uzyskanie zezwolenia dla działalności, która w krótkiej perspektywie ulegnie przekształceniu, w wielu przypadkach będzie bezcelowe. Jak już zapewne podejrzewacie, zmiana formy prowadzenia działalności spowoduje, że zezwolenie straci moc prawną i może być konieczne uzyskanie nowej zgody…

To kiedy zmiana formy prowadzenia działalności wymaga uzyskania nowego zezwolenia?

Mając na uwadze wielorakość scenariuszy, nie ma niestety na to prostej odpowiedzi.

Co do zasady można co prawda oczekiwać, że warunkiem niezbędnym do utrzymania ważności zezwolenia PAA będzie tzw. „zachowanie ciągłości prawnej”, ale pamiętajcie – to nie my, eksperci z Radiovet, nie prawnicy wspierającej Was w przekształceniu kancelarii prawno-podatkowej, ale Prezes Państwowej Agencji Atomistyki jest władny ocenić, czy Wasze zezwolenie po przekształceniu pozostanie w mocy. Aby móc ocenić, czy Wasze zezwolenie pozostanie w mocy, powinniście zastosować wspomnianą powyżej zasadę numer jeden, a więc – poinformować Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki o planowanej zmianie.

Jak poinformować Prezesa PAA o planowanej zmianie?

Pismo do Państwowej Agencji Atomistyki można wnieść na dwa sposoby. Albo papierowo – na adres urzędu. Albo elektronicznie – jako pismo ogólne, przez ePUAP.

Jeśli przy zmianie sposobu prowadzenia działalności korzystacie z usług kancelarii prawno-podatkowej, to właśnie ta kancelaria powinna zadbać o to, aby poinformować Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki o planowanej transformacji oraz – po szczegółowym opisaniu scenariusza przeprowadzanej zmiany – uzyskać od Prezesa PAA odpowiedź, czy i jakie formalności będzie trzeba spełnić, aby uzyskane przez Was zezwolenie pozostało w mocy.

Co może odpowiedzieć Prezes Państwowej Agencji Atomistyki?

Jeśli tylko nie poprosicie Prezesa PAA o wydanie opinii (do czego nie ma on prawnej kompetencji), ale zgodnie z art. 5 ust. 9 Prawa atomowego poinformujecie o wprowadzonej zmianie, powinniście w wyznaczonym czasie otrzymać wiążącą odpowiedź na zadane pytania.

W szczególności Prezes może odpowiedzieć, że w Waszym przypadku zezwolenie straci ważność.

Ale może też odpowiedzieć, że zgodnie z zasadą sukcesji generalnej nowy podmiot po przekształceniu będzie mógł się legitymować dotychczasowym zezwoleniem. Aby jednak uzyskać takie potwierdzenie, trzeba będzie wykonać dodatkowy krok.

Na przykład wystąpić do Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki z wnioskiem o wydanie decyzji deklaratoryjnej potwierdzającej, że nowy podmiot nabył uprawnienia z uprzednio wydanego zezwolenia.

Albo wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji zmieniającej wyżej wymienione zezwolenie w określonym zakresie.

Albo wystąpić z wnioskiem o wygaszenie dotychczasowego zezwolenia dla poprzedniego podmiotu oraz z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia dla podmiotu po zmianie.

Który wniosek będzie dla Was najwłaściwszy, zależy od wielu czynników. To już temat na inną opowieść, a decyzję często podejmujecie po przeprowadzonym z nami audycie działalności w narażeniu na promieniowanie jonizujące.

A co jeśli planujecie sprzedać swoją działalność do sieciówki?

Na deser chcielibyśmy Was uczulić na scenariusz, do jakiego możecie zostać skłonieni (lub już zostaliście skłonieni) przez nabywcę Waszej placówki, tj. sieć zrzeszającą podmioty weterynaryjne.

Jeśli jesteście w przededniu podpisania umowy (lub być może już działacie w ramach jednej z funkcjonujących w naszym kraju sieci weterynaryjnych), pamiętajcie – w Waszym interesie jest, aby beneficjentem zezwolenia PAA został Wasz integrator. Dopóki zezwolenie jest wydane na Was, to Wy ponosicie przed Prezesem PAA prawną i finansową odpowiedzialność za działalność prowadzoną w narażeniu – jako podmiot gospodarczy i jako osoby fizyczne. A o tym, czy – po przejęciu – Wasze zezwolenie pozostaje w mocy oraz czy nadal spełniacie warunki tego zezwolenia, nie decyduje opinia korporacyjnego departamentu prawnego, ale Prezes Państwowej Agencji Atomistyki.

Więcej o naszej działalności na: https://radiovet.pl/o-nas/

Newsletter

W naszym newsletterze regularnie wysyłamy informacje przydatne dla lekarzy weterynarii. Zapisz się poniżej:

We wpisie przeczytasz

Newsletter

W naszym newsletterze regularnie wysyłamy informacje przydatne dla lekarzy weterynarii. Zapisz się poniżej: